Hvad er optimering?

Når man taler om optimering af en hjemmeside, mener man typisk søgemaskineoptimering eller bare SEO, som det forkortes (Search engine optimization).

Men der kan også være tale om ren hastighedsoptimering af dit website. Er din hjemmeside sløv og langsom? Det kan man miste mange kunder på. Besøgende i dag er ofte utålmodige og venter højest 3-4 sekunder på, at din side bliver indlæst. Har du en hurtig side, får du også glade kunder og besøgende. Men lige så vigtigt – Google præmierer det også. Det er måske en af de vigtigste SEO-faktorer i dag.

Ligeledes oplever du måske, at kun et fåtal af dine besøgende rent faktisk kontakter dig eller køber dit produkt, eller hvad du nu ønsker, de skal gøre. Her vil det give mest mening at optimere på “konverteringer” på din hjemmeside. Dvs. at få flere besøgende til at blive dine kunder.

Så fokus kan lægges forskellige steder, når vi taler optimering.

Hastighedsoptimering

Hastighedsoptimering går ikke overraskende ud på at få din hjemmeside til at køre hurtigere. At øge dens performance. Det kan gøres på flere områder. F.eks. kan du sørge for, at dine billeder ikke fylder så meget. De kan ofte optimeres til at fylde mindre, også uden at det går nævneværdigt ud over kvaliteten.
Derudover kan man optimere på nogle mere tekniske faktorer som f.eks. CSS og JS filer. Her kan det give mening at samle dem i én fil, så siden skal hente færre filer eksternt. Og endelig kan man også kigge på såkaldt “caching” af din side, hvilket blot betyder, at dine besøgende ikke skal hente hele din side ned på ny, hver gang de besøger den. Men nu er vi ovre i den lidt mere komplekse del af optimeringen.

Søgemaskineoptimering

Søgemaskineoptimering har du sikkert hørt om. Eller blot SEO, som det forkortes. Det går kort og godt ud på at få din hjemmeside højere op i Googles (eller andre søgemaskiners) søgeresultater. Med andre ord, at din side får en bedre placering, så du derved kan få flere besøgende.

En del af SEO handler også om hastigheden på din side, og om at få dine besøgende til at blive så længe som muligt på dit website. Herudover er tekstindholdet (og meta-tekster) på din hjemmeside også afgørende for, hvilken placering Google vælger at give den. Så SEO er rigtig mange forskellige ting. Men vigtigst er, at din side er interessant – at du gennem dit indhold kan tiltrække mange besøgende. Så er du allerede godt på vej til at få en god ‘SEO-score’.

Optimering af konverteringer

Endelig vil jeg nævne konverteringer som et optimeringsfokus. En konvertering er, når en af dine besøgende udfører en handling, som du gerne vil have dem til. At tilmelde sig et nyhedsbrev. At købe et produkt. At skrive til dig via en kontaktformular. Og så videre.

Flere konverteringer vil oftest være lig med større indtjening for dig. Så det vil være et naturligt sted at sætte ind, hvis du har mange besøgende på din side, men du oplever, at de ikke opfører sig, som du gerne vil have dem til. Med andre ord – du tjener ikke nok på dem. Konverteringer kan øges ved at tydeliggøre med tekst, knapper og billeder, præcis det, du ønsker at de skal gøre. Altså at “lede” dem hen til “målet” på din hjemmeside gennem optimering af layout og tekstindhold.

Timepris

Her er mine timepriser for optimering af dit website:

1 til 10 timer: 575 kr./time
11 til 20 timer: 475 kr./time
Over 20 timer: 400 kr./time

Priserne er eksklusiv moms.

Uforpligtende tilbud

Kontakt mig gerne, så laver jeg et estimat på, hvor mange timer opgaven vil tage at lave. Dette er ganske uforpligtende for dig.

Kontakt mig her